onsdag 17 september 2008

Civilkurage

Läste just en artikel på expressen om tjejen Jenny som blev misshandlad och våldtagen på nyår för några år sen i Göteborg. Jag umgicks i samma vänskapskrets som hon ett tag så jag har träffat henne, en väldigt trevlig tjej, känner också hennes syster och har träffat hennes pappa några gånger. När jag skulle flytta till Göteborg så träffade jag hennes pappa och hans fru och dom hade ett litet snack med mig om att jag inte skulle gå själv och att jag alltid skulle ha nycklarna i handen så att jag kunde slå om det hände nåt.

Fattar inte att det kan hända, vi lever på 2000 talet och fortfarande ska man som tjej inte kunna gå ensam utan att behöva tänka tanken att risken finns att man blir påhoppad. Att människor runt omkring inte vågar/vill göra något utan bara står och kollar på, tänk om det skulle vara du som ligger där ... blir så arg.

Jag är mycket imponerad av att Jenny vågar stå på sig och prata om det som har hänt, jag hoppas att det får fler människor att reagera och handla om de ser något hända och förhoppningsvis hindrar så att andra slipper vara med om så hemska händelser, det måste börja ske en förändring, NU!!

Inga kommentarer: