måndag 18 maj 2009

Liten sammanfattning av THE Trip!

Bästa landet: Nya Zeeland, vill absolut åka tillbaka igen!

Bästa ön: Koh Jum i Thailand, lugnt och mysigt, träffade även föräldrarna där och blev lite bortskämd.

Bästa Hostelet: Lazy Cow, Murchison, Nya Zeeland, litet hostel med typ 12 sängar eller nåt sånt, ägarna bor i källaren och det fanns nybakta muffins när vi kom :) Kvällen spenderades i soffan med många av de andra som bodde på hostelet med en film och en liten godispåse som låg på kudden när vi kom!

Bästa aktiviteten: Kan faktiskt inte ta ett beslut mellan delfinsimningen i Kaikoura eller fallskärmshoppet i Queenstown, oavgjort :) Gör om båda igen utan att blinka!!!

Bästa stranden: Whithaven beach, tredje finaste stranden i världen hörde jag nått rykte om, sanden är som vetemjöl och helt kritvit.

Bästa bussresan: Krabi- Bangkok, 150 kr, 10 timmar med stolar som man nästan kunde ligga helt ner i samt en servitör som arbetade på bussen och kom med dricka, soppa och lite annat smått och gott under resan!

Vanligaste maten: Hamburgare, MYCKET Mcdonalds men även endel Burgerking när Pauline fick bestämma (vilket inte var så ofta :p ) Annars lagade vi mest pasta och köttfärssås när vi gjorde vår egna mat vilket vi gjorde gankska ofta i alla fall!

Bästa vandringen: Av de tre vi gjorde (regnskog i Taman Negara, upp för ett berg i Milford sound och Tongariro crossing i Tongariro nationalpark) så är nog den sist nämnda bäst om jag måste välja, 20 km och otroligt vackert men jag tror nog vandringen (bergsklättringen) i Milford Sound var jobbigare!

Sämsta dygnet: 13- 14/4 Rainbow beach, inget toppen hostel (sov typ i tält) otroligt mycket regn (verkligen spöregn i säkert 6 timmar) har aldrig varit med om värre regn. Vaknade upp på morgonen den 14 och hittade en orm under min väska (ormfobi) grät i säkert 2 timmar .... men ja, vi överlevde i alla fall!

Sämsta sängen: Koh Mook, Thailand. Tror nästan det hade varit mjukare att sova på marken med liggunderlag. (säkert bra för ryggen hehe)

Låtarna som oftast var på hjärnan: Haj sången, Always look on the bright side of life, I´m yours (spelades ganska ofta på radion) samt Paulines alla jullåtar :D

Låtarna som uttrycker mycket av mina känslor ifrån resan (mest saknaden av David):
The Scientist, Coldplay "Nobody said it was easy, No one ever said it would be so hard"
samt
Lucky, Jason Mraz
"I'm lucky I'm in love with my best friend, Lucky to have been where I have been, Lucky to be coming home again"

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag är helt nöjd med resan, att ha Pauline som resekompis har också fungerat mycket bra!
Mycket pengar har det gått åt men jag ångrar inget och vi har verkligen gjort det vi har velat hela tiden! Jag känner att det är lite svårt att få en bra distans till resan och kunna samanfatta den bra man här är lite i alla fall, jag är lite tveksam över att jag någonsin kommer att förstå hur stor denna resan igentligen är. När man är iväg under 3 månader så hittar man någon typ av vardag i det hela och det är svårt att ta in alla intryck och fatta vad det är man få vara med om.
Vi har träffat trevliga och roliga människor under resans gång, även jobbiga och inte alls trevliga men dom finns ju överallt (tydligen haha) Mycket minnen som jag kommer att ha för resten av mitt liv, både bra och dåliga, men mest bra :)

1 kommentar:

Lina sa...

Tjena. Jo, jag ska nog göra det. Men samtidigt är man så dum o tror att man kommer få ett lång-vick i lågkonjukturen..Hur dumt som helst. Men Funderingarna är stora. Men förskollärare är det jag vill bli. Vad pluggar du till??